Doorgaan naar hoofdcontent

Dorp of Stad?


Mijn hele leven (bijna 24 jaar) woon ik in een klein dorpje in Friesland met nog geen 700 inwoners. Al 23 jaar woon ik daar, in een klein dorpje vlak bij Harlingen en Bolsward. Ook de afsluitdijk is bijna op steenworp afstand. 
Ik weet bijna niet beter dan in een klein, knus en gezellig dorp te wonen waar bijna iedereen elkaar wel kent, weet wie je bedoelt. Het is een rustig dorpje met weinig verkeer en waar kinderen dus makkelijk op straat kunnen spelen. 
Ons kent ons; in een klein dorp weet je al snel alle nieuwtjes uit het dorp. Dit kan positief zijn, maar ook zeker negatief wat in een van mijn latere blogs zal blijken. 

Een klein dorp, dat is waar ik ben opgegroeid. Naar de basisschool in het dorp, waar we bijvoorbeeld met 5 kinderen in groep 8 zaten. Buiten spelen op straat, of het nou regende, mooi weer was of sneeuwde; we verzonnen altijd wel iets. Ook ging ik ongeveer 5 tot 7 jaar naar de turnvereniging in het dorp waar ik mij prima heb vermaakt. Ook gingen we naar een knutselclub, of vonden we wel een andere leuke activiteit in en rondom het dorp. 

Een klein dorpje met nog geen 700 inwoners..  Dat had soms ook nadelen. Boodschappen halen bijvoorbeeld moest minimaal 2,5 km verder op. Papa en mama waren verder van huis om te werken wat betekende dat we naar een tussenschoolse opvang en een oppas moesten. Eenmaal klaar op de basisschool resulteerde in dagelijks op de fiets naar de middelbare school, wat voor weer het ook was. Achter af gezien was dat fietsen nog niet zo slecht, we hebben er een goede conditie aan over gehouden!

Ik kan me herinneren dat ik de afgelopen 5 jaar heel stellig was in het wonen in een dorp of stad. Een stad was toch wel erg groot en druk in mijn ogen, weinig privacy en geen gedag op straat kunnen zeggen... 
Tot ik mijn vriend leerde kennen in augustus 2019. Hij kwam zelf al uit een grote stad in Zuid-Holland, en woont nu een aantal jaar in de Friese hoofdstad. 
De afgelopen maanden heb ik hier veel tijd doorgebracht waardoor mijn kijk op de stad toch is gaan veranderen. 

De stad heeft dan misschien toch wel wat voordelen vergeleken met een dorp, zoals winkels dichterbij, een groter aanbod in verschillende winkels, bereikbaarheid van andere plaatsen, meer aanbod in werk en bijbaantjes en ook meer mensen waar je bevriend mee zou kunnen raken.

Toch leek mijn voorgevoel ergens wat te kloppen wat privacy betreft. Een "hallo" of "goedendag" wordt in de stad niet zo veel gezegd. Omdat ik dit zelf anders gewend ben vind ik dit soms nog best wel lastig. Ook is de stad zo goed als altijd actief, wat ook even wennen is. 

Door alle ervaringen die ik tot nu toe opgedaan heb, heb ik mijn beeld op stad of dorp ietwat bij kunnen stellen. Beide zijn zo erg nog niet, het is maar net waar je jezelf het prettigst voelt. 
Waar ik in de toekomst ook zal gaan wonen, een dorp of stad, als ik mij er maar thuis voel. Dat is voor mij namelijk het allerbelangrijkste!!

Liefs, Jessica.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Oud en nieuw

Het is vandaag 29 december en over 2 dagen is het alweer zover. Siervuurwerk, harde knallen en een hapje en drankje. Vrienden en/of familie over de vloer waarmee men samen aftelt naar het volgende jaar. 2019 was een jaar wat eerst niet voorbij leek te gaan terwijl de laatste 3 a 4 maanden voorbij leken te vliegen. Een gek gevoel geeft dat mij, dat het perspectief op tijd soms zo verschillend kan zijn! Ik heb een hoop meegemaakt dit jaar: ik leer mijzelf steeds beter kennen en ook durf ik mijzelf steeds meer te zijn. Vrienden maken, vrienden kwijt raken... Emoties herkennen en emoties uiten... Een nieuwe opleiding, ander werk en zelfs (na 5 jaar) weer een relatie. Mijn leven ontwikkelt zich elke dag, de ene dag meer dan de andere dag: ik leer, overwin en relativeer.  Voor het volgende jaar maak ik bewust geen (nieuwe) doelen voor mijzelf. Voor 2020 hoop ik door te kunnen gaan met de persoonlijke ontwikkelingen waar ik nu hard mee aan de slag ben gegaan in 2019 en hoop ik de band met mij

Project de Kerstmarkt

Het is 2017, ongeveer de 10e maand van het jaar. In het dorp waar ik woon, hebben we 3 jaar op rij de versiering voor een wandeltocht in het donker door het dorp gecreƫerd. Elke straat versierde haar eigen deel met de buurtbewoners. Helaas is dit het laatste jaar dat de wandeltocht in mijn woonplaats georganiseerd wordt (na 2 keer de 1e prijs te winnen voor mooist versierde straat) en verplaatst het in 2018 naar het naastgelegen dorp. Niet veel later ben ik op bezoek bij de buurvrouw en bespreken we hoe het gegaan is en hoe leuk we het gehad hebben wat voorbereiding betreft, maar ook de genietende gezichten van de wandelaars. Op een gegeven moment schiet ons een idee te binnen: eigenlijk willen we graag nog iets creatiefs doen, iets waar meerdere mensen van kunnen genieten, aan bijdragen, een voordeel aan hebben, de gezelligheid en samenwerking tussen mensen, en het bezig zijn. Waarom kunnen we geen kerstmarkt organiseren? We kunnen er zelfs een of meerdere goede doelen aan koppe